Системна проблема штрафів за габаритно-ваговий контроль (ГВК) для спецтехніки операторів системи розподілу (ОСР) України, що виконують аварійно-відновлювані роботи на об’єктах електроенергетики після ворожих обстрілів, продовжує створювати перешкоди для енергетиків. У межах своєї системної роботи Energy Club зібрав офіційні відповіді від операторів систем розподілу, щоб задокументувати реальний стан речей. Про результати, нові виявлені проблеми та подальші кроки спільної роботи з Energy Club розповів Артем Мартинюк, в.о. генерального директора АТ «Українські розподільні мережі» (УРМ).
Медіадепартамент Energy Club: Пане Артеме, Energy Club отримав відповіді від низки ОСР щодо проблеми ГВК. Який головний висновок можна зробити з цих даних?
Артем Мартинюк (А.М.): Головний висновок – проблема є системною, хоч і проявляється по-різному, в залежності від регіону. Отримані дані від АТ «Сумиобленерго», АТ «Харківобленерго», АТ «Хмельницькобленерго», АТ «Черкасиобленерго», АТ «Тернопільобленерго» та АТ «Миколаївобленерго» дозволяють нам говорити не про поодинокі випадки, а про законодавчу прогалину, яка створює реальні перешкоди для роботи енергетиків.
Медіадепартамент Energy Club: Чи можете навести конкретні цифри та факти, які підтверджують гостроту проблеми?
А.М.: Так, і ці цифри вражають. Наприклад, АТ «Сумиобленерго» повідомило про п’ять штрафів на загальну суму 170 000 грн. АТ «Черкасиобленерго» зафіксувало штраф у 17 000 грн на автокран, що будував захисне укриття для трансформаторів на критично важливій підстанції. При чому, спроби оскаржити ці штрафи в суді є безуспішними, а на опрацювання однієї такої справи, за підрахунками черкаських колег, йде близько 37 людино-годин. Але справжня ціна – це не гроші, а час. За даними «Харківобленерго» та «Хмельницькобленерго», отримання офіційного дозволу на проїзд спецтехніки займає 10-15 робочих днів. У «Черкасиобленерго» цей термін оцінюють у три тижні. В умовах війни, коли відновлювати електропостачання потрібно негайно, чекати два-три тижні на папірець – це абсурд і пряма загроза безпеці.
Медіадепартамент Energy Club: Міністерство розвитку громад та територій у своїй відповіді Клубу пропонує оскаржувати кожен випадок індивідуально. Наскільки це реалістично?
А.М.: Відповіді ОСР чітко показують, що цей механізм не є дієвим. Як зазначили в «Черкасиобленерго», оскарження є малоймовірним, оскільки факт перевищення ваги є, і суд стає на бік контролюючого органу. Це глухий кут. Компанії змушені або йти на «вимушене порушення», як це назвали в «Сумиобленерго», щоб терміново відновити лінію для 50 000 споживачів, або зупиняти свою роботу.
Медіадепартамент Energy Club: Чи виявив ваш аналіз якісь нові, супутні проблеми, окрім самого ГВК?
А.М.: Так, і це дуже важливий момент. Колеги з «Харківобленерго» звернули увагу на дві додаткові системні проблеми. Перша – вимога про обов’язкову наявність тахографів. Через це нова, справна спецтехніка не може пройти техогляд і простоює. Друга – неправильна класифікація оливовозів, які прирівнюють до бензовозів та вимагають спецдозволів, хоча трансформаторна олива не підпадає під дію правил перевезення небезпечних вантажів (ADR). Це додаткові бюрократичні перепони, які заважають енергетикам працювати.
Медіадепартамент Energy Club: Чи єдина галузь у своєму бажанні змінити правила?
А.М.: Абсолютно. І це, мабуть, найважливіший підсумок нашого опитування. Навіть ті компанії, які на сьогодні не стикаються з проблемою штрафів гостро, як-от «Миколаївобленерго» та «Тернопільобленерго», однозначно підтримали ініціативу Energy Club щодо внесення змін до пункту 22.5 ПДР (щодо виключення з переліку спецтехніки, яка використовується ОСР при виконанні аварійно-відновлюваних робіт). Вони розуміють, що робота аварійної бригади є такою ж екстреною, як і робота ДСНС, і потребує відповідного статусу.
Медіадепартамент Energy Club: Як ви вважаєте якими повинні буди наступні кроки Energy Club?
А.М.: Ми зібрали потужну доказову базу. Ці факти, цифри та єдина позиція всієї галузі ляжуть в основу спільних звернень до Кабінету Міністрів України та профільних комітетів Верховної Ради. Ми вимагатимемо невідкладного розгляду цього питання та внесення простих, але критично важливих змін до законодавства.
Джерело: https://iclub.short.gy/wrUGKe
