Очільник «Миколаївобленерго» Вадим Данилків, в інтерв’ю https://kosatka.media/uk/category/blog/news/poslevoennye-plany-kak-oblenergo-sobirayutsya-vosstanavlivat-seti Kosatka.Media розповів, як обленерго збираються відновлювати мережі у післявоєнний період. Миколаївщина продовжує потерпати від російської агресії. На території області ведуться активні бойові дії, частина регіону – тимчасово перебуває в окупації. Інфраструктура страждає від обстрілів та умисного псування. Не обійшло стороною руйнування і мережі електропостачання. За словами в.о. генерального директора АТ «Миколаївобленерго» Вадима Данилкова, попередні підрахунки шкоди, завданої російським агресором, по підприємству сягнули щонайменше 350 млн грн (і це без урахування тимчасово окупованих територій, за якими просто немає даних).
Та віримо, що не за горами час перемоги і час відбудови нашої держави та постраждалої інфраструктури. Вадим Данилків переконаний, при цьому варто зробити акцент на розбудові smart grid («розумних мереж»). Вітчизняні електричні мережі буквально є пережитком минулого століття, а ручне управління негативно позначається на показнику SAIDI (тривалість перерв в електропостачанні). В Україні цей показник, на жаль, лише зростає. Станом на 2020 рік він становить 816 хвилин. Для порівняння, в країнах Європи, де автоматизації процесів приділяється достатньо уваги і фінансування, він складає 193 хвилини в Хорватії, 179 – в Румунії та лише 12 у Німеччині.
Перші кроки на шляху до «розумних мереж» Україна зробила у довоєнний період, в 2021 році, запровадивши стимулююче тарифоутворення для операторів системи розподілу. Кошти зацікавлених таким чином інвесторів планувалося скерувати на реалізацію Концепції впровадження «розумних мереж» в Україні до 2035 року, що було прийнято Міністерством енергетики у вересні минулого року.
Втім, довоєнні плани в сучасних реаліях зазнають очевидних змін. Одного «рецепту» для всіх регіонів країни не буде, хоча прагнути smart grid все ж варто. Автоматизація підстанцій 35 кВ і вище, впровадження автоматизованих систем моніторингу та управління й розбудова сучасних диспетчерських центрів і систем інтелектуального обліку електроенергії дозволять операторам систем розподілу суттєво знизити витрати на поточне обслуговування мереж. Споживачі, в свою чергу, можуть розраховувати на більш надійне та якісне електропостачання і, як наслідок, значно меншу кількість аварійних відключень.
Відновлення та модернізація мереж – першочергова справа для регіонів після нашої перемоги у цій війні. Вже зараз, каже очільник АТ «Миколаївобленерго», ми вишукуємо додаткові джерела фінансування цих робіт, аби увесь тягар не ліг на плечі споживачів. Це, як приклад, залучення кредитних коштів «постраждалими» розподільчими компаніями від світових фінансових інститутів під гарантії Уряду, кошти агресора (його заморожені активи) тощо. У будь-якому разі, відновити до стану «як було» – це може бути тимчасовим короткостроковим заходом для забезпечення поточного живлення осель та підприємств, ми ж маємо дивитися у майбутнє та працювати над модернізацією систем та електроенергетичної інфраструктури в цілому. Сьогодні ж, коли наші воїни боронять нашу землю від ворожої навали, ми робимо все можливе, аби електроживлення без перебоїв надходило нашим споживачам, та паралельно корегуємо перспективний план розвитку підприємства, аби в мирний час АТ «Миколаївобленерго» отримало друге дихання та краще майбуття.