Особливості переходу споживачів з площадками комерційного обліку групи «а» на дистанційне зчитування показів лічильників електричної енергії

розміщено в: Основні новини | 0

У цілях адаптації законодавства України до законодавства ЄС, що є важливою складовою поступового поглиблення співпраці та економічної інтеграції України з ЄС, та з метою виконання Концепції впровадження «розумних мереж» в Україні до 2035 року та Плану заходів щодо реалізації цієї концепції, схвалених розпорядженням Кабінету Міністрів України від 14.10.2022 № 908-р, НКРЕКП передбачила у Кодексі комерційного обліку електричної енергії, затвердженому постановою НКРЕКП від 14.03.2018 № 311 (далі – Кодекс), вимоги щодо впровадження інтелектуальних лічильників та систем обліку електричної енергії.

Так, згідно з пунктом 1.1.4 глави 1.1 розділу I Кодексу (з урахуванням змін, внесених постановою НКРЕКП від 15.08.2023 № 1495) виконання вимог Кодексу щодо встановлення на площадках комерційного обліку групи «а» інтелектуальних лічильників, забезпечення формування та передачі даних з них відповідно до програми модернізації вузлів обліку електричної енергії має бути здійснено не пізніше ніж до 01 липня 2025 року.

Звертаємо увагу, що зазначені вимоги щодо впровадження інтелектуальних лічильників не поширюються на побутових споживачів та малих непобутових споживачів з приєднаною потужністю до 150 кВт та фактичним за попередній календарний рік середньомісячним обсягом споживання електричної енергії менше 50 тис.кВт·год.

Відповідно до пункту 4.4.12 глави 4.4 розділу IV Кодексу площадки комерційного обліку групи «а» мають бути забезпечені інтелектуальними лічильниками, що встановлені на комерційній межі цієї площадки комерційного обліку та функціонують у складі автоматизованої системи, з гарантованим автоматичним щодобовим дистанційним зчитуванням інтервальних результатів вимірювання, формуванням та передачею до адміністратора комерційного обліку (далі – АКО) валідованих погодинних фактичних даних комерційного обліку електричної енергії, відповідно до вимог цього Кодексу.

Тобто, споживачі, які є стороною, відповідальною за точку комерційного обліку, відповідно до програми модернізації вузлів обліку електричної енергії не пізніше 01.07.2025 мають забезпечити належні їм площадки комерційного обліку групи «а» інтелектуальними лічильниками, що встановлені на комерційній межі цієї площадки та функціонують у складі автоматизованої системиз гарантованим автоматичним щодобовим дистанційним зчитуванням інтервальних результатів вимірювання, формуванням та передачею до АКО валідованих погодинних фактичних даних комерційного обліку електричної енергії, за власний кошт та власними силами (зареєструвавшись в АКО як постачальник послуг комерційного обліку (далі – ППКО) у відповідній ролі) або шляхом укладення договору з ППКО відповідно до вимог Кодексу.

Для цього споживач має проаналізувати, чи відповідають наявні на його площадці обліку групи «а» лічильники електричної енергії вимогам Кодексу, та проінформувати оператора системи розподілу (далі – ОСР) про план дій (програму модернізації) щодо здійснення заходів впровадження інтелектуальних лічильників на виконання вимог Кодексу із зазначенням термінів їх реалізації.

При цьому Законом України «Про метрологію та метрологічну діяльність», Кодексом та технічними регламентами встановлені вимоги до інтелектуальних лічильників площадок комерційного обліку групи «а», до яких належить: повірка, термін якої не завершився; відповідний клас точності; наявність функцій інтервального обліку та дистанційного зчитування даних.

У свою чергу, ОСР не має права висувати додаткові вимоги до лічильників чи змушувати здійснювати заміну вже встановлених лічильників споживачів, які відповідають мінімальним вимогам до точності та функціональності.

Разом з тим споживач має право самостійно придбати лічильник електричної енергії, який відповідає вищезазначеним вимогам, або може замовити у ППКО комплексну послугу на облаштування вузла обліку лічильником електричної енергії з можливістю щодобового дистанційного зчитуванням інтервальних результатів вимірювання.

Згідно з нормами Кодексу ОСР не має права відмовити учасникам ринку в наданні послуг комерційного обліку електричної енергії за місцем провадження своєї господарської діяльності з розподілу електричної енергії.

Водночас звертаємо увагу, що надання послуг комерційного обліку здійснюється ППКО на конкурентних засадах. Тобто, споживачі вільні у виборі ППКО, реєстр яких розміщено на офіційному вебсайті АКО за посиланням: https://ua.energy/uchasnikam_rinku/administrator-komertsijnogo-obliku/reyestr-ppko-ta-protsedura-yih-reyestratsiyi/

Враховуючи зазначене, після облаштування вузла обліку або за наявності вже встановленого вузла обліку, який відповідає вищезазначеним вимогам, споживачу достатньо укласти з ППКО відповідний договір щодо забезпечення зчитування результатів вимірювань, формування, обробки та передачі даних комерційного обліку електричної енергії до АКО, умови якого погоджуються сторонами. У цьому випадку розробка та узгодження споживачем робочого проєкту з улаштування автоматизованої системи комерційного обліку (АСКОЕ), її побудова, а також складання акта про введення її в експлуатацію не вимагається, оскільки послуги із формування, обробки та передачі даних комерційного обліку електричної енергії до АКО буде забезпечуватись ППКО з використанням власної автоматизованої системи, яка пройшла процедуру перевірки та реєстрації в АКО.

Альтернативним варіантом є самостійне виконання споживачем функцій ППКО за умови реєстрації в цій ролі, а також розроблення робочого проєкту, складання акта про введення в експлуатацію та подальше введення в облік з дати реєстрації автоматизованої системи такого споживача.

Виконання зазначених вимог Кодексу дозволить споживачам контролювати фактичні рівні споживання належних їм площадок групи «а» з погодинною деталізацією, отримувати точну інформацію для формування рахунків на основі фактичного енергоспоживання та фактичного часу споживання та прогнозувати своє споживання, а також сприятиме активній участі споживачів у регулюванні свого споживання (управління попитом), зокрема брати безпосередню участь у програмах керування попитом на електричну енергію.

Одночасно, оперативна та точна інформація з вузлів обліку щодо фактичних рівнів споживання площадок групи «а» надасть можливість електропостачальникам правильно прогнозувати свій графік купівлі електричної енергії на оптовому ринку та значно зменшити обсяги оплати за небаланси електричної енергії на балансуючому ринку, що, у свою чергу, позитивно вплине на роздрібну ціну електричної енергії для їх споживачів.

Опубліковано 28 березня 2025 року о 16:28

https://www.nerc.gov.ua/news/osoblivosti-perehodu-spozhivachiv-z-ploshchadkami-komercijnogo-obliku-grupi-na-distancijne-zchituvannya-pokaziv-lichilnikiv-elektrichnoyi-energiyi

Підсумкова пресконференція керівників енергетичної галузі після проходження ОЗП 2024-2025 рр.

розміщено в: Основні новини | 0

«Енергетики сьогодні несуть подвиг забезпечення світлом домівок українців на своїх плечах. Лази і монтерський пояс – головні атрибути їх роботи. Оскільки використання спецтехніки поблизу лінії фронту обмежене із-за постійних обстрілів», – наголосив на підсумковій пресконференції в Міністерстві енергетики України в.о. генерального директора «Українські розподільні мережі» Артем МАРТИНЮК.

! Попри всі жахіття війни енергія в країні продовжує генеруватись і є світло в домівках українців – в цьому є заслуга, в першу чергу, кожного окремого енергетика.

Сьогодні три розподільних державних компанії «Миколаївобленерго», «Харківобленерго» та «Запоріжжяобленерго» Групи «Українські розподільні мережі» – здійснюють свою діяльність в умовах постійних обстрілів. Енергетики компаній відновлюють електропостачання часто під обстрілами, в близькості до позицій ворога, завдяки неймовірним зусиллям та важкій праці подають напругу та заживлюють села, містечка поряд з лінією фронту!

Уклін героям нашого часу!

  • Кирило ГАВРИЛЮК, електромонтер з експлуатації розподільних мереж Липецького району Харківобленерго:

«З перших тижнів активних бойових дій, після деокупації села Мала Рогань (березень 2022 р.), був залучений для робіт з відновлення пошкоджених електричних мереж та енергетичного обладнання, які постраждали внаслідок артилерійських та ракетних обстрілів.

Енергетик відновлював повітряні лінії 10 кВ, тим самим заживив близько 500 домоволодінь селища Мала Рогань. На рахунку енергетика відновлення електромереж у деокупованих селах Слобідське, Мала Рогань, Степанки, Хроли, Вільхівка, Сороківка, він досі продовжує відновлювати мережі на звільнених територіях.

  • Олексій ГРИГОРЕНКО, майстер виробничої дільниці ПАТ “Запоріжжяобленерго”:

«Це – моя земля, моя батьківщина, – каже Олексій, – від моїх колег-енергетиків, від мене сьогодні залежить, чи буде в домівках світло та тепло, чи працюватиме критична та безпекова інфраструктура. Нікуди їхати звідси не збираюся, робитиму все, що можу, для нашої Перемоги.

Наразі на рахунку Олексія та його колег – сотні кілометрів відремонтованих ліній електропередачі. А ще – нещодавно завершений проєкт зі спорудження додаткової повітряної лінії для забезпечення мешканців однієї з громад Запорізького району джерелом резервного живлення»/

  • Ігор ВИСОЦЬКИЙ майстер Очаківської дільниці Миколаївобленерго:

«У 2024 році, коли енергетики на чолі з Висоцьким виїхали лагодити мережі на околиці Очакова, стався вибух буквально в 30 метрах від автовишки. Бригада виконувала складні роботи і автовишка довгий час простояла з розкладеною стрілою. Тоді досвідчений машиніст автовишки зміг швидко опустити «люльку», а з нею і енергетиків. Навіть після пережитого бригада не поїхала – перечекати обстріл, вони завершили роботи. Так і працюють понині: через близькість до позицій ворога, Очаківщина зазнає обстрілів практично щодня.

Ігор Русланович каже, що міняти місце роботи і думки не мав! Для нього професія енергетика це не просто робота, це стан душі, адже він енергетик у третьому поколінні!

З 1 квітня набирають чинності оновлені графіки погодинних відключень (ГПВ).

розміщено в: Основні новини | 0

Відповідно до Інструкції щодо складання та застосування графіків погодинного відключення електроенергії, їх оновлюють раз на пів року за результатами вимірювань.

Переглянути свою приналежність до черги ГПВ можна за посиланням off.energy.mk.ua

Наразі графіки погодинних відключень НЕ застосовуються.

Ситуація в енергосистемі зберігається складною. Закликаємо ощадливо користуватися електроенергію, особливо в пікові години. Перенесіть користування потужними електроприладами на денний час – з 10:00 до 16:00.

Постановою НКРЕКП від 30.12.2024 № 2408 затверджені зміни до Правил роздрібного ринку електричної енергії затверджених постановою НКРЕКП від 14 березня 2018 року № 312, які спрямовані на вдосконалення процедури розгляду скарг споживачів.

розміщено в: Основні новини | 0

Нововведення передбачають удосконалення процедури розгляду скарг, можливість проведення розгляду із застосуванням технічних засобів за участю заявника або його уповноваженого представника, а також відкритість результатів.

Крім того, зміни передбачають створення у складі операторів системи розподілу окремого структурного підрозділу — Центру розгляду скарг, який спеціалізуватиметься на вирішенні питань викладених у скаргах заявників щодо порушення їхніх прав та законних інтересів оператором систем розподілу.

Зміни мають на меті покращити взаємодію між споживачами та оператором системи розподілу, зробити процедуру розгляду скарг більш прозорою та ефективною, а також зміцнити довіру до ринку електричної енергії.

Додаткову інформацію ви можете отримати за номером телефону: (073)-480-04-25

Уряд Японії енергетикам Миколаївщини

розміщено в: Основні новини | 0

В рамках проєкту міжнародної технічної допомоги
АТ «Миколаївобленерго» отримало від уряду Японії через Японське агентство міжнародного співробітництва (JICA) автопідйомники гідравлічні ТК-IZ-AGP 12К в кількості 5 шт.

Отримані автопідйомники дозволять виконувати роботи на висоті значно швидше та ефективніше, що суттєво підвищить виконання капітальних ремонтів та технічного обслуговування повітряних ліній Товариства.

Уряд Японії енергетикам Миколаївщини

розміщено в: Основні новини | 0

В рамках проєкту міжнародної технічної допомоги
АТ «Миколаївобленерго» отримало від уряду Японії через Японське агентство міжнародного співробітництва (JICA) автопідйомник гідравлічний ТК-IZ-AGP 26К.

Отриманий автопідйомник дозволить виконувати роботи на висоті значно швидше та ефективніше, що суттєво підвищить виконання капітальних ремонтів та технічного обслуговування повітряних ліній Товариства.

Ви запитуєте – ми відповідаємо 

“Укренерго на завтра не давали обмеження, то чому ж у нас не буде світла?” Ось таке запитання отримали в особисті від одного з наших споживачів.

Графіки – не єдина причина відключення електроенергії.

Чому вимикають світло? Що ж таке ті планові роботи? 

Планові роботи – це заплановані заздалегідь технічні роботи на електричних мережах. До них належать ремонт, технічне обслуговування та модернізація обладнання, яке відповідає за постачання електроенергії до споживачів.

Для чого потрібні планові роботи?

Підтримка справності обладнання. 

Регулярне обслуговування допомагає запобігти аваріям, що можуть призвести до тривалих відключень електроенергії.

Гарантія безпеки.

Зношене обладнання може створювати ризики, такі як коротке замикання або перегрів ліній, що потенційно небезпечно для людей.

Модернізація мереж.

Обладнання оновлюється, щоб відповідати сучасним вимогам споживання електроенергії та інтегрувати нові технології.

Профілактика аварій.

Планові роботи дозволяють заздалегідь виявити й усунути проблеми, які можуть спричинити аварійні ситуації.

Покращення якості послуг.

Стабільна робота електромереж забезпечує рівномірне постачання електроенергії без перепадів напруги.

Що включають планові роботи?

Ремонт і заміна трансформаторів

Перевірка і заміна ліній електропередач 

Обрізання дерев, які можуть пошкодити лінії

Перевірка підстанцій і електрощитового обладнання 

Модернізація старих мереж на нові

Під час планових робіт тимчасово знеструмлюємо споживачів, про що завчасно попереджаємо на нашому офіційному сайті  (щонайменше за 5 днів) https://www.energy.mk.ua/vidklyuchennya/ та у нашому Телеграм-каналі (з вечора на наступний день) https://t.me/mk_energy_ua

Мали надзвичайно почесну та приємну місію – вручили призи переможцям розіграшу за підсумками проведеного у грудні 2024 року благодійного збору на користь наших колег-військових.

Подарунки до нас їхали з різних областей, адже, завдяки своїй активності, більшу частину призового фонду забрали саме працівники АТ “Миколаївобленерго”. Та колектив радо долучився до збору вже й тому, що зібрані кошти підуть на придбання обладнання, необхідного нашим колегам, які наразі захищають Батьківщину зі зброєю в руках.

А ми нагадуємо, що збір триває! Ви все ще можете допомогти нам зібрати необхідну суму… Та маєте шанс виграти подарунок!

Посилання на монобанку збору: https://send.monobank.ua/jar/66fFDiTrrm

Мінімальна сума донату для участі в розіграші призів – 100 грн. ОБОВ’ЯЗКОВО вказуйте ваш номер телефону, аби з вами могли зв’язатися у разі виграшу

Зараз для нас що не день – День Соборності. Адже щодня ми виборюємо собі право на незалежність та єдність нашої Батьківщини – України.

Вдячні кожному захиснику та захисниці, волонтеру, підприємцю, працівнику – всім, хто докладає зусиль у цій боротьбі!

Пишаємося, що не залишилася непоміченою і робота миколаївських енергетиків, які з початку повномасштабного вторгнення працюють нон-стоп та боронять “енергетичний фронт”.

Двоє наших колег, майстри Товариства, удостоєні нагородами до Дня Соборності України: Дмитра Завтонова відзначено державною нагородою Орденом “За заслуги” III ступеню відповідно до Указу Президента України Володимира Зеленського; Григорія Бабіча почесною відзнакою “За оборону Миколаєва” II ступеню нагородив Миколаївський міський голова Олександр Сєнкевич.

Якісним сервісам в державних компаніях – БУТИ!

розміщено в: Основні новини | 0

АТ «УРМ» об’єднує інтелектуальний потенціал державних ОСР для створення новітніх якісних сервісів для клієнтів.

Протягом 2024 року АТ «УРМ» розпочало програму впровадження єдиних стандартів надання послуг в державних ОСР. Першим результатом цієї роботи стало створення першого Центру обслуговування клієнтів (ЦОК) в АТ «Тернопільобленерго» за корпоративними стандартами.

За ініціативи АТ «УРМ», державна компанія АТ «Тернопільобленерго» провела навчання та обмін досвідом для керівного складу ЦОК державних ОСР.

На зустрічі детально обговорено структуру та основні технологічні процеси роботи ЦОК. Паралельно відбулась презентація для присутніх роботи багатофункціонального комплексу, програмного продукту «Астор», який вже функціонує в АТ «Тернопільобленерго».

Нагадаємо, що протягом 2024 року АТ «УРМ» проводило технічний аудит та аналіз програмних продуктів на підприємствах Групи на предмет забезпечення максимальної автоматизації, контролю виробничих процесів, рівня цифровізації технічної інформації та діючих сервісів компаній.

На сьогодні по компаніям налагоджено процес впровадження технологічних рішень, які допомагають спростити і пришвидшити процедуру подачі та розгляду документів замовників, автоматизують процеси контролю за виконанням запитів клієнтів.

«Нашим завданням є відкрити споживачам переваги сучасної енергетики, створити новітні прості сервіси для клієнтів, використовуючи зарубіжний досвід», – зауважує Артем МАРТИНЮК, в.о. гендиректора АТ «УРМ».

Участь у заході брали керівник напряму операційної та регуляторної діяльності АТ «УРМ» Ірина Дмитроца, керівник напряму автоматизації та оптимізації бізнес-процесів АТ «УРМ» Микола Мархева та керівний персонал Центрів обслуговування клієнтів, технічні фахівці, комерційні директори компаній АТ «Тернопільобленерго», ПАТ «Запоріжжяобленерго», ПАТ «Черкасиобленерго», АТ «Харківобленерго», АТ «Хмельницькобленерго», АТ«Миколаївобленерго».